Bankkantoren niet meer happig op ‘kleine’ klanten

Bankkantoren niet meer happig op ‘kleine’ klanten

Bankkantoren niet meer happig op ‘kleine’ klantenAlmaar meer zelfstandige bank- en verzekeringskantoren weigeren potentiële klanten die enkel een pakket met basisverrichtingen wensen af te sluiten. Een eenvoudige zichtrekening of verzekering zijn te weinig lucratief en bezorgen de zelfstandige bank- en verzekeringskantoren een te grote administratieve rompslomp.

Een mooi praktijkvoorbeeld: een syndicus van een appartementsblok in het Limburgse wou eind september in het plaatselijke Argenta-kantoor een gratis zichtrekening openen voor zijn vereniging van mede-eigenaars. De syndicus was geen klant bij Argento, maar poogde de vereniging van mede-eigenaars aan zo gunstig mogelijk voorwaarden, lees gratis, te settelen. De kantoordirecteur van het plaatselijke Argenta-kantoor stuurde de man echter wandelen onder het mom “te weinig tijd en te veel werk”. Een voorbeeld dat binnenkort nog veelvuldig in de actualiteit zou kunnen verschijnen. Sinds april moeten zelfstandige makelaars een pak extra administratie bijhouden over elk contract dat ze afsluiten.

Een klant met alleen een zichtrekening is lucratief gezien niet interessant. De vereniging van mede-eigenaars is geen particuliere consument, waardoor de bank niet verplicht is basisbankdiensten aan te bieden. De kantoordirecteur kwam zich aldus de syndicus nog achteraf verontschuldigen met een fles wijn, maar bleef bij zijn standpunt. Meer ingewikkelde producten als hypotheken zijn lucratiever voor zelfstandige makelaars. Ook het hoofdkantoor van Argento schuilde zich achter de beslissing van de kantoordirecteur. Zelfstandige kantoorhouders kunnen autonoom hun werking bepalen en dus beslissingen nemen, zoals het weigeren van diensten te verstrekken.

Twin Peaks II-richtlijnen

De zogeheten Twin Peaks II-richtlijnen, van kracht sinds 30 april, lijkt de grote boosdoener in het verhaal. Door de wetswijziging zijn zelfstandige makelaars verplicht een pak bijkomende administratie bij te houden en te verwerken. De kosten van deze administratie kunnen ze noch op de cliënt, noch op het moederhuis verhalen. De problematiek kwam op de jaarvergadering van de beroepsvereniging BZB veelvuldig ter sprake.

Een ander voorbeeld uit de praktijk: een brandverzekering voor een studio levert een zelfstandig kantoor 124 EUR premie, 29 euro commissie en een eenmalige administratiebijdrage van 12 euro op. Om en bij de 160 EUR dus. Daar tegenover staat wel ongeveer twee uur werk, honderden te printen pagina’s administratie, en dus te hoge kosten. Gevolg? Producten die een te beperkte omzet generen moeten noodgedwongen geweerd worden. Parallel met bankproducten geldt de redenering voor verzekeringsproducten. Een basis familiale verzekering levert 10 EUR aan commissie op. Vandaar werd vanuit de BZB de vraag gesteld of er voor lichtere polissen geen afzwakking van de administratieve verplichting kan komen.

“In de praktijk leest de klant de voorwaarden bij een bankproduct of verzekering zelden na. We roepen de banken en verzekeraars op om die te vereenvoudigen en in te korten”, aldus Albert Verlinden, de voorzitter van BZB. Vooral voor schadeverzekeringen, zoals een brandverzekering, is er volgens hem veel overbodig papierwerk. “Dat kantoorhouders een zichtrekening weigeren, is zeker geen standaardpraktijk. Een zichtrekening blijft toch het mogelijke begin van een relatie met een klant. Maar het is een feit dat meer en meer tussenpersonen twijfelen over het aannemen van een nieuwe klant, als die maar voor één product en niet voor het totale plaatje komt,” aldus de man.

Bankkantoren niet meer happig op ‘kleine’ klanten
4 (80%) 2 stemmen

Related Posts
Meer in Geldzaken
Hervorming fiscale druk op arbeid dringender dan fiscale vrijstelling

Eén van de politiek meest besproken onderwerpen van de voorbije generatie is vast de fiscale vrijstelling voor intresten op spaarboekjes....

Sluiten