Beleggen in hotelkamers in stijgende lijn

Beleggen in hotelkamers in stijgende lijnBeleggers zijn anno 2015 steeds meer geïnteresseerd in hotelkamers. De afgelopen twee jaar werden bijvoorbeeld aan de Belgische kust bijna 300 kamers verkocht als belegging. Zo berichtten althans diverse Belgische media de voorbije week. “Al slapend rijk worden”. Het lijkt een droom voor iedere belegger. Desalniettemin moet je alvorens te beleggen in hotelkamers rekening houden met een aantal concepten en bemerkingen

Beleggen in Vastgoed? Vergelijk de mogelijkheden hier

Beleggen in hotelkamers Algemeen

Het beleggen in hotelkamers is in se weinig speciaals. Als geïnteresseerde belegger koop je een hotelkamer in een hotel, waarbij je mede-eigenaar wordt van de gemeenschappelijke delen. Afhankelijk van de projectontwikkelaar of het hotelcomplex ontvang je een verschillende verdeelsleutel inzake de winst. Het concept van beleggen in hotelkamers is geen Belgische bedenking, maar een fenomeen dat de oceaan heeft overgestoken. In Amerika bijvoorbeeld kent het concept al jaren succes.

De voordelen van beleggen in hotelkamers

1. Zorgeloos beleggen
Wanneer je in zee gaat met een goede projectontwikkelaar of hotelketen met een sterk merk, heb je op zich weinig zorgen bij het verhuren van de hotelkamers. Grotere ketens hebben immers een vaste afzetmarkt en cliënteel, waardoor de kamers zichzelf verhuren. Het personeel dat werkzaam is binnen de hotels werkt tevens op basis van doelstelling en rendementsplannen. Het risico op mislopen is kortom vele malen kleiner bij grotere ketens, dan bij het beleggen in een individueel hotel.

2. Hogere winstmarges
In vergelijking met klassieke beleggingsvormen, kent beleggen in hotelkamers een sterkere winstmarge. De prijs van een hotelkamer is immers enorm in vergelijking met een klassiek verhuurd goed. Bijvoorbeeld: een goedkopere hotelkamer wordt verhuurd aan 100 EUR per nacht. Op maandbasis komt dit neer op circa 3.000 EUR. Appartementen of kleinere woningen worden maximaal verhuurd rond de 700 à 1.500 EUR. Een hotelkamer kent dus een grotere opbrengstmarge dan een klassiek verhuurd goed. Op basis van schattingen van experten zou elke hotelkamer in België een goede 9.000 EUR winst op jaarbasis opleveren, dit na aftrek van de kosten. Deze hogere winstmarge resulteert in een hogere rendementsgarantie. Waar klassieke beleggingen schommelen rond de 2 à 3 procent, kan er bij beleggen in appartementen een rendement van 8 à 10 procent verkregen worden.

Natuurlijk mag er geen abstractie gemaakt worden van de gemeenschappelijke kosten. Een hotel kent hogere maandelijkse kosten dan een klassiek verhuurd goed. Ander nadeel is dat weinig hotelketens werken met een gegarandeerd rendement. De opbrengst van de belegging in hotelkamers is afhankelijk van de bezettingsgraad. Doet het hotel het goed en heeft het een hoge bezettingsgraad, dan zal ook de opbrengst hoger liggen.

3. Mogelijke looptijd van de belegging
Hotels worden doorsnee beter onderhouden dan klassiek verhuurde goederen. Hotelkamers worden immers dagelijks tot in de puntjes gereinigd, wat ook de levensduur van de kamer ten goede komt.

Opmerking: Aantrekkelijker is het te investeren in hotelkamers die nog kunnen doorgroeien, dan een immens hotelcomplex dat rond zijn maxima in resultaten schommelt. Oplettende beleggers zullen nagaan wat de toekomstplannen zijn van het hotel. Komen er binnenkort extra huurders bij? Plant het hotel een uitbreiding? Zijn er binnenkort renovatieplannen in de stad wat het toerisme kan boosten? Een goed geïnformeerde belegger kijkt niet enkel naar de actuele opbrengsten, maar tevens naar de toekomstplannen.

Hedendaagse tendensen

Hotelkamers in België worden momenteel voor minstens 100.000 EUR verkocht. “Je koopt geen verblijf, maar een aandeel in de winst van het hotel. Hoe meer overnachtingen er geboekt worden, hoe hoger de winstmarge”, aldus Stephan Vandendaele van Industrie Hotelière. “Het rendement is weliswaar iets dat je op termijn moet bekijken. Een nieuw hotel moet immers groeien.” “Als je kiest voor zo’n beleggingsvorm moet je rekening houden met verschillende aspecten zoals de locatie, de potentiële bezettingsgraad en de concurrentie”, legt Karl Odent van de beleggersgids uit.

Het nadeel van beleggen in hotelkamers is, zoals hiervoor reeds gesteld, de onzekerheid van rendement. “Als je kijkt naar de risicoschaal, waar A staat voor veilige beleggingen en G voor de minst veilige, dan zit een belegging in een hotelkamer vandaag op risicoschaal D,” aldus Odent. De FSMA (de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) plant vanaf midden juni de verkopers te verplichten duidelijk de risico’s van deze belegging te communiceren.

Doorverkopen van hotelkamers

Bijvoorbeeld: Piet kocht enkele jaren geleden een hotelkamer voor 100.000 EUR. Het gemiddeld rendement van de hotelkamer bedraagt 7 procent. Mocht de hotelkamer dit rendement aanhouden, dan is de hotelkamer binnen 10 jaar 170.000 EUR waart (100.000 EUR aanvankelijke koopprijs + 10 jaar aan 7.000 EUR winst op jaarbasis). Piet verkoopt de woning nu voor 130.000 EUR. Hierdoor daalt het mogelijk rendement voor de koper tot 40.000 EUR, oftewel 4 procent. Piet doet op zich de beste zaak. Zo kon hij 30.000 EUR meerwaarde verwezenlijken + enkele jaren winst aan een gemiddeld rendement van 7.000 EUR per jaar.

Beleggen in hotelkamers in stijgende lijn
4 (80%) 1 stemmen