Beobank lanceert eerste contactloze kredietkaart

Beobank lanceert eerste contactloze kredietkaartBelgen betalen steeds minder vaak met cash geld. Bepaalde landen zoals Zweden proberen betalingen met cash zelfs aan banden te leggen. Ook financiële instellingen spelen in op deze tendens. Beobank bood haar klanten reeds de mogelijkheid te betalen via een contactloze Maestro debetkaart. Vanaf binnenkort komt daar ook de contactloze kredietkaart bij. Is het papieren geldbriefje binnenkort met uitsterven bedreigd?

Stijging cijfers kredietkaart

Recente cijfers van financiële instellingen tonen aan dat Belgen steeds meer betalen per kredietkaart. Naast deze vaststelling blijken Belgen daarbij meer geld uit te geven dan wanneer ze hun betaling cash uitvoeren. Het gemiddeld bedrag dat maandelijks wordt uitgegeven per kredietkaart steeg tussen 2008 en 2015 van circa 140 EUR tot 180 EUR. Ook blijken Belgen steeds vaker voor kleine aankopen hun kredietkaart boven te halen. Het gemiddeld transactiebedrag ligt vandaag de dag op 69 EUR, waar in 2008 gemiddeld 83 EUR per transactie verhandeld werd. Belgen gebruiken de kredietkaart niet per se als betaalmiddel voor gespreid betalen. Waar in 2013 nog één op de twee klanten gebruik maakte van haar mogelijkheid om achteraf gespreid te betalen, blijkt dit cijfer inmiddels flink gedaald. De meeste Belgen benutten met andere woorden hun kredietkaart naast de klassieke Maestro/debetkaart als extra bankkaart.

Bovenstaande cijfers maken duidelijk dat de Belg steeds vaker zijn kredietkaart boven haalt, zelfs voor kleine bedragen, en daarbij de kaart beschouwd als alternatief voor cash en/of betalen per klassieke debetkaart.

Innovatieve oplossingen

Nieuwe methodes van betalingen blijken de voorbije jaren als paddenstoelen uit de grond gerezen te zijn. Naast betalen per smartphone of QR-code, kunnen mensen nu ook betalen via een simpele ‘bump’ of contact met elkaars toestel. Ook de mobiele applicaties van financiële instellingen blijken het goed te doen. Gemiddeld gebruiken nu tot 50% meer gebruikers de mobiele applicatie van hun financiële instelling om betalingen uit te voeren. Bancontact, de speler die de betalingen per klassieke debetkaart beheert, maakte bekend dat op een jaar tijd meer dan 500.000 transacties gebeurden via zijn applicatie.

Contactloze kredietkaart

Beobank blijkt nu nog verder te gaan. Als eerste bank lanceert het in samenwerking met Mastercard de contactloze kredietkaart. “Als retailbank is het voor ons belangrijk om bankoplossingen met een concrete meerwaarde aan te bieden. Onze value kaarten zijn hiervan het beste voorbeeld. Net als onze algemene kredietkaarten, krijgen ze er nu de contactloze functie bij. We beantwoorden hiermee de vraag van onze klanten naar meer flexibiliteit en veiligheid”, aldus Schellinck, huidig Vice-voorzitter van het Directiecomité van Beobank.

Beobank hoopt daarmee in te spelen op de snelle groei binnen Europa. Europa blijkt het gebied bij uitstek te zijn waar contactloos betalen boomt. In vergelijking met het derde kwartaal van 2014, steeg het aantal contactloze betalingen in 2015 met 138%. In een onderlinge vergelijking tussen lidstaten blijken België en Nederland toch nog iets aan deze cijfers te kunnen doen. In Tsjechië bijvoorbeeld verlopen 72% van alle huidige betalingen contactloos, waar in België en Nederland dit ‘slechts’ circa 5% is.

Beobank meent dat België daardoor klaar is voor een groei. “Transacties van consumenten die contactloos betalen, worden onmiddellijk geregeld”, verklaart Valerie Nowak, General Manager MasterCard Belux. “Snelheid is bij contactloos betalen het grote voordeel ten opzichte van cash en de traditionele kaartbetaling. We hebben becijferd dat het 15 seconden scheelt per betaling, wat een groot verschil is als je op het station bij een kiosk staat en je trein moet halen”, aldus de dame.

Cijfers van buurlanden tonen aan dat van zodra contactloos betalen mogelijk werd voor kleine aankopen als tabak, kranten en fast food, de algemene cijfers van contactloos betalen toenamen. Q-park is partner van Beobank bij dit toekomstperspectief. Via het contactloos betalen zouden gebruikers van de parking geen papieren ticket meer moeten bijhouden, en snel én eenvoudig de parking kunnen in- en uitrijden. Ook Coca-cola blijkt in te spelen op dit gegeven. Inmiddels werden al 2.000 automaten uitgerust met een contactloze betaalterminal. Vanaf 2017 zou volgens Bram Boriau van Worldline vrijwel binnen elke betaalterminal contactloos betalen mogelijk moeten zijn.

Stem op deze vergelijking