Geen geld voor kerstcadeaus? BNP Paribas Fortis promoot geld lenen

BNP Paribas Fortis speelt gretig in op de aankomende kerst- en eindejaarperiode. Geïnteresseerden kunnen geld lenen via een persoonlijke lening voor ‘slechts’ 5,90% JKP. Volgens de bank kan men daardoor zowel cadeaus kopen als een reis boeken, zonder spaargeld te moeten gebruiken.

Reclamecampagne BNP Paribas Fortis

Geen geld voor kerstcadeaus? BNP Paribas Fortis promoot geld lenenDe bank stuurde de volgende reclamecampagne naar een groep van enkele duizenden klanten: “Wat doet u het liefst? Geven of nemen? Koopt u liever kerstcadeautjes voor uw gezin, familie en vrienden? Of pakt u het liefst vandaag nog uw koffers om op ski-reis of naar de zon te vertrekken? Uiteraard combineert u ze het liefst allebei. Dat kan! Met de Persoonlijke Lening van BNP Paribas Fortis maakt u ook deze winter al uw plannen waar, zonder aan uw spaargeld te raken”, aldus BNP Paribas Fortis.
Dat BNP Paribas Fortis afficheert met het argument dat door de persoonlijke lening het spaargeld niet hoeft aangetast te worden is opvallend. De voorbije jaren staat de rente op spaarrekeningen op haar historisch laagste pijl, waardoor Belgische klanten nog slechts ongeveer 0,01% basisrente en 0,10% getrouwheidspremie ontvangen. De persoonlijke lening van BNP Paribas Fortis heeft daartegenover een JKP van 5,90%.

Selectie klanten geld lenen

Volgens Hilde Junius, woordvoerster van BNP Paribas Fortis, ontvangt niet elke klant de reclameboodschap. Klanten die bv. in het verleden moeilijkheden hadden om hun lening terug te betalen, ontvangen de boodschap niet. Voorts benadrukt Junius dat BNP Paribas Fortis enkel inspeelt op de vraag van consumenten. Zo zijn er talloze winkelketens, zeker in de eindejaarperiode, die afficheren met geld lenen voor persoonlijke aankopen en cadeaus, zoals bv. een nieuwe televisie. BNP Paribas Fortis wenst nu op een verantwoorde manier de concurrentie aan te knopen met deze winkelketens.

Kritiek van armoedeorganisatie

Het Netwerk tegen Armoede blijkt alleszins niet opgezet met de reclamecampagne. Hoewel de reclamecampagne wettelijk in orde is, zegt het Netwerk tegen Armoede dat de verleiding door dergelijke reclamecampagnes om geld te lenen alleen maar groter wordt. Volgens het Netwerk tegen Armoede stijgt de voorbije jaren het aantal persoonlijke leningen met rassenschrede. “Dat is niet goed. Het lijkt alsof het geld voor het rapen ligt. Wij schieten niet op één specifieke bank, want dit gaat over de hele financiële sector. De eindejaarsfeesten vormen traditioneel een periode waarin mensen heel vaak nee moeten zeggen, tegen zichzelf en tegen hun kinderen. Zo’n aanbod verhoogt die psychologische druk alleen maar. We zien ook steeds vaker aanbiedingen op het internet passeren. Mensen in een financieel zwakkere positie moeten daar weerstand tegen kunnen bieden. Het probleem is ook dat er in die gevallen vaak geen degelijk solvabiliteitsonderzoek plaatsvindt.”, aldus Hilde Linssen, schuldbemiddelaar bij het Netwerk tegen Armoede.

De kritiek van het Netwerk tegen Armoede ligt in de lijn van de recente cijfers van de Nationale Bank. Volgens de Nationale Bank slagen steeds meer particulieren er niet in om tijdig hun lening terug te betalen. Van alle lopende consumentenkredieten, bleek iets meer dan 6% met een betaalachterstand te zitten. Uitgedrukt in nominale cijfers zijn dit meer dan 520.000 kredietovereenkomsten.

In België zijn kredietgevers verplicht de betaalachterstand van potentieel nieuwe klanten te screenen alvorens de kredietovereenkomst af te sluiten. Via Forento.be ontdek je onmiddellijk welke kredietgevers er allemaal een persoonlijke lening of consumentenkredietovereenkomst aanbieden, zodat je zelf kredietgevers kan vergelijken.

Geen geld voor kerstcadeaus? BNP Paribas Fortis promoot geld lenen
4 (80%) 2 stemmen