Online shopper gebruikt nog steeds liefst kredietkaart

Online shopper gebruikt nog steeds liefst kredietkaartDe Belgische e-commerce blijft het goed doen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar (januari – maart) werd circa 2,3 miljard EUR aan online winkelen besteed. Dat bedrag is een stijging van 9% in vergelijking met het bedrag van 2015. Consumenten kiezen daarbij nog steeds hoofdzakelijk voor betalingen per kredietkaart. Zo blijkt althans uit het meest recente marktonderzoek van GfK voor BeCommerce.

Stijging online aankopen binnen gezinsbudget

De Belg geeft gemiddeld meer uit aan online aankopen dan pakweg 5 jaar geleden. In 2016 waren online aankopen goed voor 16% van de totale bestedingen. Daar waar in 2015 dit percentage ‘slechts’ 14% bedroeg. Naast de stijging binnen het bestedingsbudget, steeg ook het aantal Belgen dat een aankoop deed via internet. 2% meer van de Belgen winkelden online gedurende het eerste kwartaal van 2016 dan in vergelijking met datzelfde kwartaal van 2015. Qua aantal aankopen was het eerste kwartaal van 2016 ook een voltreffer. Het aantal online aankopen steeg met 7% tot 21,4 miljoen aankopen.

De Belg gaf tijdens het eerste kwartaal van 2016 gemiddeld 326 EUR uit aan online aankopen. Ook de verhoudingsgewijze uitgavenstatus van Belgen wijzigde. Belgen bestelden gemiddeld 8% van al hun producten via internet, daar waar de diensten schommelden op 60%.

Multimedia en entertainment blijven populairste

Wanneer online shoppers op zoek zijn naar producten is dit voornamelijk binnen de multimedia- en entertainmentsector. BeCommerce registreerde 4,45 miljoen aankopen binnen de multimedia- en entertainment niche, goed voor een totale omzet van 11 miljoen EUR. “Gemiddeld gaven consumenten 25 EUR per aankoop uit maar de gemiddelde uitgave per online koper bedroeg 44 EUR. Het is dus duidelijk dat internet het geprefereerde medium is wat het aankopen van muziek, video, spelcomputers, games, accessoires, boeken, e-books, enzovoort betreft,” aldus de onderzoekers.

Naast multimedia en entertainment, blijken online shoppers ook vooral geïnteresseerd in tickets voor attracties en events, telecom en kledij. Op die manier bleef de top vier inzake uitgaven ongewijzigd. Volgens de onderzoekers waren er in verhouding met 2015 wel minder uitgaven op vlak van tickets en kledij.

Kredietkaart blijft populairste betaalmiddel

De klassieke kredietkaarten zoals Visa, Mastercard en American Express blijven samen met de Prepaid kredietkaart het populairste betaalinstrumenten onder shoppers. Wanneer online shoppers een betaling plaatsen tijdens het eerste kwartaal van 2016, betaalden ze dit in 51% van de gevallen via een kredietkaart. Op die manier blijft de kredietkaart het meest populaire betaalmiddel. Het aandeel van de kredietkaart in alle betalingsinstrumenten daalde evenwel met 2% van 53% naar de 51%. De kredietkaart moest daardoor beperkt aan marktaandeel inschroeven ten voordele van de Bancontact-functie. Online shopppers opteerden in 45% van de gevallen voor een betaling per Bancontact, waar Bancontact gedurende het eerste kwartaal van 2015 in 40% van de gevallen benut werd.

Online shopper gebruikt nog steeds liefst kredietkaart
4 (80%) 1 stemmen