Pechverhelping Vergelijken

Een motor die het plots laat afweten, een lekke band, de airconditioning die niet meer wil afkoelen: met een auto kunnen er duizend en één zaken voorvallen. Zeker op een moment dat we nood hebben aan een optimaal functionerende wagen, vallen al deze ongemakken te missen als kiespijn. Een dekking pechverhelping kan reizigers van ettelijke uren wachten besparen.

ProductVanaf / JaarDekking
DVV Assistance
Bekijk aanbod >
€58België + EuropaSimuleer gratis >

Pechverhelping vergelijkenOp de Belgische automarkt zijn er een tiental verschillende pechverhelping diensten actief. Allen verklaren ze 24 uur op 24 pechbijstand te verlenen en tussen te komen voor alle denkbare problemen. Maar is dit zo effectief in de praktijk, of gaat het louter om commerciële verkooppraatjes? Hoe dan ook is een goede pechbijstand onmisbaar wanneer u veel kilometers in België of het buitenland aflegt. Niets is immers hatelijker dan uw reis niet te kunnen voltooien omdat uw wagen het laat afweten.

Via pechverhelping kan u rekenen op telefonische bijstand en bijstand ter plaatse van een wegenwachter. Zeker tijdens een autovakantie in Frankrijk of Spanje kan een ervaren persoon die daarenboven de Nederlandse taal begrijpt, een godsgeschenk zijn. Wanneer de wagen niet ter plaatste zou kunnen hersteld worden, zal de pechbijstand de wagen slepen naar de dichtstbijzijnde garage zodat de wagen daar op een goede manier kan worden hersteld.

Pechverhelping Vergelijken in België

Een vergelijking maken tussen pechverhelping aanbieders is geen eenvoudig gegeven. Verschillen kunnen gevonden worden:

1. Aantal gedekte schadegronden

Voor welke ongemakken biedt de pechverhelping aanbieder bijstand? Komt de pechverhelping aanbieder louter tussen na een ongeval, of daarenboven ook bij het tanken van verkeerde brandstof, lekke band, platte batterij, en elektrische problemen?

De goedkoopste pechverhelping aanbieder is met andere woorden niet per se diegene met de beste dekking. Wanneer u één of meermaals per jaar met de wagen naar het buitenland op vakantie gaat, dan doet u er goed aan voor een ruime dekking te opteren. Het aantal ongemakken waar u mee kan te maken krijgen tijdens de reis is immers aanzienlijk groter dan het aantal ongemakken van een chauffeur die louter rond de kerktoren in het dorp rijdt.

Opmerking: meestal geldt de regel ‘hoe meer vragen, hoe meer betalen’. Een pechverhelping overeenkomst met meer gedekte schadegronden/problemen zal resulteren in een hogere premieprijs.

2. Vervangwagen

Omvat de pechverhelping overeenkomst een luik vervangwagen, of moet men als ondertekenaar zelf een vervangwagen regelen? Wanneer u te maken krijgt met een panne in het buitenland, dreigt anders uw vakantie in het water te vallen. Via een luik ‘vervangwagen’ krijgt u binnen de 24 of 48h een vervangwagen zodat u uw reis kan verder zetten. Een andere mogelijkheid is dat de overeenkomst een luik ‘huur van wagen’ omsluit.

In een dergelijke hypothese zal de pechverhelping aanbieder niet zelf een wagen tijdens de herstelling ter beschikking stellen, maar voor de ondertekenaar een geldbedrag vrij maken om te besteden aan een huurwagen. Opgelet: de meeste overeenkomsten bevatten een maximumtermijn waarbinnen kosteloos van de vervangwagen gebruik kan worden gemaakt. Na verloop van deze periode moet u wagen hersteld zijn, u zelf beschikken over een vervangwagen of bijbetalen tot de wagen effectief hersteld is.

3. Vrij gebruik maken van de diensten, of een gelimiteerde grens

Bepaalde pechverhelping aanbieders stellen een maximumaantal oproepen ter beschikking. Zo kan u bijvoorbeeld tien maal de telefonische hulp inroepen van de wegenwachters en vijf maal assistentie ter plaatse. Pechverhelping aanbieders hanteren deze regeling om zo te vermijden dat men blijft gebruik maken van probleemwagens. Of uw pechverhelping aanbieder inderdaad een grens oplegt op het aantal maal dat u gebruik kan maken van de diensten, kan u nagaan in de algemene en bijzondere voorwaarden van de overeenkomst.

4. Geografische dekking van de schadegronden

Wie regelmatig voor zaken richting Nederland, Frankrijk, Duitsland of Luxemburg reist, opteert beter voor een Europese pechhulp. Autobestuurders die enkel op de Belgische wegen vertoeven, volstaan dan weer met een Belgische pechbijstand. Het heeft voor deze autobestuurders weinig meerwaarde om te weten dat al hun mankementen tevens in het buitenland worden gedekt. Desgevallend kan geopteerd worden voor een wereldwijde pechverhelping.

Het kiezen van de juiste pechverhelping aanbieder start echter met het vaststellen van uw eigen rijprofiel. Een Europese, laat staan wereldwijde, dekking is voor het gros van de automobilisten overbodig.

5. Personenbijstand

Bepaalde aanbieders bieden pechverhelping aan in combinatie met personenbijstand. Op die manier worden tijdens een binnenlandse of buitenlandse autoreis niet alleen autoproblemen gedekt, maar is men tegelijk zeker van een dekking van zijn/haar persoonlijke schade.

Zo ontvangt men door pechhulp in combinatie met personenbijstand dekking voor de medische kosten; nazorg in België na een ongeval in het buitenland; repatriëring bij ziekte en lichamelijk ongeval; dringende terugkeer na overlijden van een nauw familielid; of verlenging van de vakantie na een medisch ongeval of natuurramp.

6. Pechverhelping voor motors

Net als autobestuurder wenst u als motorrijder te genieten van pechverhelping bij pech. Bepaalde pechverhelping aanbieders bieden gratis een uitgebreide dekking voor motors aan. Verschillen bestaan inzake de tijdsdekking. Via een dekking ‘seizoen’ ontvangt de motorrijder alleen pechbijstand in het motorseizoen (van maart tot september). Bij een jaardekking bent u zeker van pechverhelping het hele jaar door.

7. Verzekerbaarheid van eigen schuld

Kan men pechverhelping ontvangen voor ongemakken die men zelf heeft veroorzaakt? Komt de pechverhelping aanbieder bijvoorbeeld tussen voor platte batterij ten gevolge van het laten branden van de binnenverlichting? Wordt de wagen gesleept wanneer men per ongeluk de foute brandstof heeft getankt? Doe aan pechverhelping vergelijken om te achterhalen of de aanbieder schadegevallen ten gevolge van eigen nalatigheid dekt.

8. Wegtakelen

Het is een hele geruststelling wanneer men telefonische bijstand of bijstand ter plaatste krijgt. Maar wat wanneer de wagen niet ter plaatste kan worden hersteld? Het wegtakelen van een auto zonder vaste pechverhelping vormt vaak een dure aangelegenheid. Privé pechverhelping aanbieders en garages rekenen voor één takelopdracht een flinke som aan.

Raadpleeg de algemene en bijzondere voorwaarden van de overeenkomst om na te gaan of de auto gesleept wordt tot de dichtstbijzijnde garage, of een garage naar keuze. Bij de laatste optie wordt de wagen kosteloos verplaatst naar de eigen garagist of een andere garagist naar keuze. Bij een gratis takeling tot de meest dichtbij zijnde garage moet men zelf de kosten voor een takeling op afstand dragen.

Wie regelmatig de wagen of motor neemt, kan eigenlijk niet zonder een goede pechverhelping aanbieder. Niets is immers irritanter om uren aan de kant van de weg gekluisterd te staan door mechanische problemen of foutief getankte brandstof. Pech komt altijd ongelegen. Niet alleen de jaarlijkse kostprijs van de pechbijstand is bepalend voor uw keuze van pechverhelping aanbieder.

Belangrijker is het te bekijken voor welke problemen u pechbijstand ontvangt, en daarenboven wat de kwaliteit is van de geleverde diensten. Het vergelijken van het aantal gedekte schadegronden, de aanwezigheid van een vervangwagen, aantal maal gebruik maken van de diensten, geografische dekking van de schadegronden, aanwezigheid van personenbijstand, pechbijstand voor motors, verzekerbaarheid van eigen schuld en aanwezigheid van takeldiensten kunnen als leidraad dienen voor deze keuze.