Waarborg kredietkaarten vaak te lang geblokkeerd

Waarborg kredietkaarten vaak te lang geblokkeerd
Waarborg kredietkaarten vaak te lang geblokkeerd

Uit onderzoek blijkt dat waarborgen die via een kredietkaart worden gesteld maar vervolgens weer worden vrijgegeven, nog te lang door banken worden geblokkeerd. Soms tot wel 2 weken na de datum van vrijgave. De Ombudsman voor de financiële diensten trekt aan de alarmbel.

Wanneer borg via kredietkaart?

Wanneer men op vakantie een auto huurt, kan het zijn dat de verhuurder een borg vraagt via de Visa card kredietkaart of Mastercard kredietkaart van de ontlener. Nadat de wagen opnieuw wordt ingeleverd, wordt nagegaan of er schade is aan de auto. Is dat niet het geval, dan wordt de borg op de kredietkaart opnieuw vrijgegeven. Een gelijkaardig systeem wordt soms toegepast in de hotelsector. De reiziger geeft met zijn kredietkaart een borg voor de eventuele vernielingen die hij in de kamer zou aanbrengen. Alleen nadat de verhuurder van de auto of het hotel de borg heeft vrijgegeven, blijkt de borg soms nog tot wel 2 weken geblokkeerd te zijn op de kredietkaart.

Daardoor kan de kredietkaart gebruiker, in afwachting van de financiële afhandeling, geen andere uitgaven met de kredietkaart doen. “Klanten kunnen erdoor in moeilijkheden komen, bijvoorbeeld als ze de kaart op reis gebruiken”, aldus de Ombudsman voor de Financiële diensten Françoise Sweerts. De meeste kredietkaarten zijn immers gekoppeld aan een kredietkaartlimiet, nl. het bedrag dat maandelijks met de kredietkaart kan worden besteed.

Onderhandelingen Ombudsman met banken en Wordline

De Ombudsman heeft contact gezocht met verschillende banken en Worldline België, de verwerker van elektronische betalingen in België. De Ombudsman formuleerde eveneens een uitdrukkelijke aanbeveling. Momenteel is het reeds zo dat de borg onmiddellijk kan worden vrijgegeven, op voorwaarde dat de handelaar naast de bevestiging via de betaalterminal eveneens een formulier invult en door e-mailt of faxt. Ook de consument kan om de onmiddellijke vrijgave vragen mits hij het annulatieticket van de handelaar doorgeeft. Een vrij omslachtige procedure die in de praktijk weinig wordt toegepast. De Ombudsman hoopt dat via de aanbeveling een wijziging aan de bestaande procedures wordt doorgevoerd.

Andere klachten Ombudsman

Uit de andere ontvankelijke klachten die de Ombudsman in 2016 ontving, bleek het in 1 op de 3 gevallen te gaan omtrent betalingen en betaalrekeningen. Meestal gaat om het frauduleuze transacties na diefstal van een debetkaart of kredietkaart en de kosten verbonden aan internationale betalingen.

Afhankelijk van de situatie waarin je de kredietkaart wenst te gebruiken, kan het meer aanbevolen zijn om een debetkaart te gebruiken. Ons artikel verduidelijkt in welke gevallen een kredietkaart je het meeste voordeel oplevert.

Waarborg kredietkaarten vaak te lang geblokkeerd
5 (100%) 1 stemmen

Related Posts
Meer in Creditcards
Mastercard lanceert nog dit jaar kredietkaart met vingerafdrukscanner
Mastercard lanceert nog dit jaar kredietkaart met vingerafdrukscanner

Mastercard verwacht nog dit jaar, 2017, zijn Mastercard kredietkaart met vingerafdrukscanner in gebruik te nemen. Momenteel heeft de kredietkaartuitgever 2...

Sluiten