Wat weten we als doorsnee leek van beleggen?

Wat weten we van Beleggen?Als we spreken over geld en financiële transacties, slaan de meeste doorsnee consumenten dicht. ‘Ik plaats alles veilig op de spaarrekening’, ‘ik neem liever geen risico’s’ en ‘het rendement kan altijd beter’, zijn de meest voorkomende antwoorden. Maar wat doet dat spaargedrag met ons? En is sparen via een klassieke spaarrekening wel het effectiefste op lange termijn? Enkele feiten over Belgen en hun beleggingsgedrag op een rij.

1. De Belg houdt niet van risico’s

Ruim zeven op de tien Belgen geeft aan niet geïnteresseerd te zijn in beleggen omwille van het hoge risico. Belgische spaarders zijn, net als hun Nederlandse broertjes, zeer voorzichtig. Een cultureel fenomeen dat ondersteund wordt door de economische crisis. De verliezen van de beurs in de loop van 2000-2003 en 2007-2009 hebben diepe wonden geslagen bij de vaste trouwe beleggers. Zolang de rente op beleggingen niet hoger wordt, zullen weinige nieuwe spaarders op de kar van beleggingen springen. Net daarom zou Europa moeten ingrijpen. Een Europese mentaliteit die risicodragende beleggingen aanmoedigt, kan voor veel doorsnee consumenten de doorslag geven.

2. Beleggingsportefeuilles laten we liever opmaken door professionals

Net omdat we niet zo vertrouwd zijn in de wereld van beleggingen, laten velen hun beleggingsportefeuille opmaken door professionals. Zij zijn het immers die weten wat een goede mix is in beleggingen met een hoog en laag risico. In principe zouden alle professionals een beter resultaat dan doorsnee consumenten moeten bereiken. Het nieuws in het oog houden, op de hoogte zijn van belangrijke aandeelhoudersvergaderingen, geplande overnames, het vergt veel tijd en moeite naast de klassieke dagelijkse werkzaamheden. Belangrijk is het dus om als belegger steeds kritisch te zijn tegenover de voorgestelde pakketten door beleggingsprofessionals.

3. En wat met het ethisch gevoel?

Het is een feit dat duurzaam beleggen sinds 2010 keldert. Misschien omdat mensen waar kiezen voor hun geld en elders meer rendement kunnen krijgen? Omdat fondsenbeheerders vandaag meer dan ooit geconfronteerd worden met kinderarbeid, uitbuitingspraktijken of illegale houtkap/storting, zullen ze ook minder snel geneigd zijn om zulke praktijken te ondersteunen. Het is de bedoeling om met beleggingen niet meteen het uiterste te willen bereiken. Doorsnee consumenten hechten veel belang aan de opbrengst van hun beleggingen, maar zijn ook bezig met de dag van morgen.

4. Mannen zijn meer zelfzeker dan vrouwen met beleggen

Het klopt dat mannen meer zelfzeker zijn dan vrouwen als het op beleggen aankomt. Mannen stellen vaker zelf hun aandelenportefeuille samen dan vrouwen. Uit onderzoek bleek dat personen met overdreven zelfvertrouwen meer transacties doen en aandelen verhandelen dan personen met een lager zelfvertrouwen. Daaraan gekoppeld werd gesteld dat mannen vaker ‘last’ hebben van overdreven zelfvertrouwen dan vrouwen. Een link die dus eenvoudig lijkt te maken. Heeft dit overmatig zelfvertrouwen te maken met de biologische achtergrond van ons menselijk ras, of een verschillend functioneren van ons menselijk brein/hormonen? Vragen waar natuurwetenschappers nog antwoord op moeten geven.

5. We kiezen vaker voor sectoren dicht bij huis

Als consumenten kiezen voor beleggingen, kiezen ze vaker voor bedrijven dicht bij huis. Zulke firma’s verschijnen vaker in het nieuws, worden regelmatiger weergegeven bij aandelen updates en problemen vallen dus eenvoudiger te detecteren. Net daarom dat één op de vier beleggers zich beperkt tot beleggingen binnen België en Europa. Ook de professionele grootspelers spelen terug vaker op deze markten. Marktkenners adviseren echter om niet alleen te investeren in België/Europa, maar beleggingen te spreiden over de hele wereld. Zo worden lokale crisissen opgevangen door lokale successen. En waarom niet investeren in Afrika, een continent dat in volle opbloei is?

Vijf feiten die zich vertalen in het beleggingsgedrag van de doorsnee Belgische en Nederlandse belegger. Met dat in het achterhoofd kan switchen van mentaliteit en product misschien aanleiding geven tot hogere rendementen en meer successen.

Wat weten we als doorsnee leek van beleggen?
5 (100%) 1 stemmen